Edukacja

TEATR IM. J. OSTERWY ZAPRASZA W SEZONIE 2016/2017 NA NASTĘPUJĄCE WARSZTATY DLA DZIECI I MŁODZIEŻY
(ZAJĘCIA PRZEZNACZONE DLA UCZNIÓW KLAS IV-VI SZKÓŁ PODSTAWOWYCH,
SZKÓŁ GIMNAZJALNYCH I PONADGIMNAZJALNYCH)

1. Dykcja i emisja głosu (dwa spotkania)
Mowa jest istotnym sposobem wyrażania myśli, uczuć oraz podstawowym narzędziem komunikacji między ludźmi. Jej wyrazistość i poprawność czyni z języka sprawne narzędzie porozumiewania i wzbogaca wypowiedź o dodatkowe walory estetyczne. Tylko od nas zależy czy mowa będzie naszym sprzymierzeńcem, czy też barierą
w kontaktach z innymi ludźmi. Dlatego powinniśmy dbać o nią szczególnie, dążąc
do jej czystości, sprawności i perfekcji. Na warsztatach poznacie praktyczne
i podstawowe ćwiczenia odpowiadające za właściwy oddech i poprawną dykcję.

2. Praca nad tekstem – podstawy recytacji, scenicznej interpretacji tekstu
(dwa spotkania)
Warsztat, który może okazać się niezbędnikiem przed wszelkiego rodzaju konkursami recytatorskimi…i nie tylko. Czym kierować się podczas wyboru tekstu, jak powinna wyglądać jego analiza, aby udało się go w pełni zrozumieć i zinterpretować. Tymi pytaniami będziemy rozpoczynać nasze spotkanie. Kolejna część to już praktyka
i konkretne zadania dotyczące pracy z tekstem. Akcentacja, intonacja, fraza, pauza, oddech, tempo, modulacja, czyli siła i barwa głosu… prowadzący odkryje przed Wami środki artystycznego wyrazu, dzięki którym recytacja staje się sztuką.

3. Mowa ciała – elementarne zadania aktorskie
Wyobraźnia, improwizacja, etiudy, siła wyrazu gestu scenicznego, mimika – to tylko niektóre zagadnienia, które pojawią się na warsztacie.
Będziemy uczyć się umiejętności wyrażania własnych emocji, spróbujemy przełamać nieśmiałość. Spotkanie w formie twórczych zabaw, gier, indywidualnych zadań, które będą miały na celu rozbudzenie wyobraźni i kreatywności.

Czas trwania każdego ze spotkań: 60 min
Liczba uczestników: do 30 osób.
Koszt jednego warsztatu: 200zł brutto (kwota rozkłada się na wszystkich uczestników grupy).
Zajęcia mogą być realizowane jako cykl lub pojedynczo (istnieje możliwość wybory jednego z tematów). Termin zajęć do indywidualnego uzgodnienia.
Osoba do kontaktu: Magdalena Bożek, e-meil: m.bozek@teatr-gorzow.pl ,
tel.95 728 99 49

WAKACJE Z TEATREM OSTERWY

W okresie wakacyjnym, Teatr im. Juliusza Osterwy w Gorzowie Wlkp., Związek Artystów Sceny Polskiej oraz Centrum Handlowe Nova Park, zorganizował dla uczniów szkół gimnazjalnych, ponadgimnazjalnych oraz klas IV – VI szkół podstawowych warsztaty teatralne  „Wakacje z Teatrem Osterwy”.

Efekt naszej tygodniowej pracy artystycznej zaprezentowaliśmy 30 lipca podczas specjalnego pokazu w NoVa Park.

 

Sponsorzy warsztatów:

przystan

logo NP

 

 

 

 

 

RELACJE Z WARSZTATÓW

Pierwszy dzień 

Dnia 25 lipca 2016 odbył się pierwszy dzień warsztatów teatralnych „Wakacje z Teatrem Osterwy”.

 

Zainteresowani mieli do wyboru cztery grupy: aktorską, taneczną, plastyczno-scenograficzną i dziennikarską (krytyka teatralna).

Ja wybrałam grupę dziennikarską i opiszę zajęcia grupy aktorskiej.

Lekcje zostały prowadzone przez Panią Kasię i Pana Filipa. Celem tych zajęć było przyzwyczajenie się do występów i publiczności oraz pokazania na scenie prawdziwego siebie. Na początku była „rozgrzewka”. Krzyczeliśmy i skakaliśmy po scenie, starając się zrobić wrażenie naturalnej złości. Potem leżeliśmy i czekaliśmy na sygnał, po którym mieliśmy wyskoczyć na nogi. Jednak kolejne ćwiczenie wymagało od nas znacznie większego skupienia. Było to ćwiczenie na koncentrację. Pierwsza osoba miała powiedzieć słowo – jeden, a druga słowo – dwa. Dwie osoby nie mogły powiedzieć tej samej cyfry jednocześnie. Później, osoby, które powiedziały „jeden”, dobrały się w pary do osób, które po nich powiedziały „dwa”. Jedna osoba w parze miała mieć zamknięte oczy i być prowadzona przez drugą, tak, by nie zderzyć się z inną parą. Następnie na bieżąco wymyślaliśmy etiudy, czyli krótkie utwory w sztuce i zagraliśmy je. Miały one opowiadać o nas, o naszych problemach lub marzeniach. Niektóre z nich były naprawdę śmieszne.

Moim zdaniem te warsztaty są naprawdę ciekawe. Zobaczymy, co czeka nas dzisiaj!

Autor: Zuzanna Brytan

Trzeci dzień

Dnia 27 lipca 2016 odbył się trzeci dzień warsztatów „Wakacje z Teatrem Osterwy”.

Dziś zdam relację z zajęć grupy aktorskiej, która obecnie ma zajęcia w Nova Park.

Na początku rozgrzaliśmy się. Zagraliśmy również w grę „Co dziś zobaczyłeś pięknego?”. Celem tego ćwiczenia było nauczenie się dostrzegania piękna. Później zamknęliśmy oczy i wsłuchaliśmy się w dźwięki wokół nas i opowiedzieliśmy, co słyszeliśmy. Najpierw słuchaliśmy siebie nawzajem, potem słuchaliśmy, co dzieje się w całym Nova Park, a następnie wyłapywaliśmy dźwięki z całego Gorzowa. Później zagraliśmy w „jeden – dwa”, czyli nie można było powiedzieć tej samej cyfry w jednym czasie. Potem dobraliśmy się w pary, a jedna osoba zamknęła oczy i została prowadzona przez drugą. Mieliśmy mniejszą przestrzeń niż w teatrze, więc szło trochę trudniej. Chwilę później zamieniliśmy się rolami w parze. I znów nie obeszło się bez zderzeniami z innymi parami. W następnym ćwiczeniu niezbędne było zaufanie do pozostałych uczestników. Gdy upadaliśmy, inni łapali nas, ratując przed upadkiem. Później przećwiczyliśmy scenariusze naszych etiud. Zaskakujące, ile „błędów” można popełnić na scenie, wypowiadając jedno zdanie…

Według mnie, te zajęcia były bardzo ciekawe. A co będzie jutro?

Autor: Zuzanna Brytan

Czwarty dzień

Dnia 28 lipca br. odbył się czwarty dzień warsztatów ,,Wakacje z Teatrem Osterwy”.

Opiszę zajęcia grupy aktorskiej.

Na początku poćwiczyliśmy na scenie, by rozluźnić mięśnie naszego ciała. Rozgrzaliśmy też struny głosowe, wymawiając trudne głoski. Później przećwiczyliśy nasze etiudy i poprawiliśmy w nich błędy, których było sporo. Mamy naprawdę wpaniałych aktorów. Pod koniec zajęć przyszła do nas grupa plastyczno – scenograficzna. Obejrzała nasze przedstawienia i na podstawie naszych etiud miała zaprojektować nam kostiumy.

Bardzo podobały mi się te zajęcia, są wciągające i bardzo interesujące. A jak będzie dzisiaj?

Autor: Zuzanna Brytan

Piąty dzień

  1. 07.2016 odbył się przedostatni dzień warsztatów w teatrze.

Dziś zdam relację z zajęć grupy aktorskiej.

Na początek rozgrzaliśmy się, w końcu na scenie musimy być swobodni. Dobraliśmy się w pary i zagraliśmy w ,,jeden – dwa”. Rozstawiliśmy się w rozsypce i mówiliśmy ,,jeden” lub ,,dwa”, ale dwie osoby nie mogły jednocześnie powiedzieć tej samej cyfry. Każda jedynka była w parze ze swoją dwójką. Jedna osoba z pary zamknęła oczy, a druga prowadziła ją po pomieszczeniu, tak, by nie wpaść na inną parę. Później przećwiczyliśmy swoje etiudy, bo już następnego dnia mamy je zagrać w Nova Park.

Moim zdaniem te zajęcia były bardzo interesujące. Ciekawe, jak nasze etiudy wypadną jutro?

Autor: Zuzanna Brytan

GRUPA

Szósty dzień warsztatów

Po tygodniu zmagań przyszedł czas na zaprezentowanie swoich umiejętności. Pokazem w NoVa Park zakończyliśmy wakacje z Teatrem Osterwy.

 

 

KULTURA DOSTĘPNA

Program realizowany przez Narodowe Centrum Kultury w Warszawie, finansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, którego celem jest wspieranie zadań służących ułatwieniu dostępu do kultury skierowanych do szerokiego grona odbiorców i sprzyjającej integracji społecznej.

Głównym założeniem projektu pt. ”Czerwony Kapturek wyrusza na wieś” jest poszerzenie dostępu do kultury dla dzieci pochodzących z obszarów wiejskich, popegeerowskich, które są pozbawione możliwości bezpośredniego korzystania z dóbr kultury. Poprzez prezentacje spektaklu pt. „Czerwony Kapturek” w reż. Cezarego Żołyńskiego, chcielibyśmy pokazać naszym najmłodszym widzom, że teatr może być dla nich na wyciągnięcie ręki.

Teatr im. Juliusza Osterwy w Gorzowie Wlkp. poprzez prezentacje spektaklu chce rozbudzić dziecięcą wyobraźnię oraz uczulić najmłodszych na kontakt z osobą nieznajomą. Sztuka zaspokaja wiele potrzeb estetycznych i świadomych lub nieświadomych potrzeb z zakresu życia uczuciowego i intelektualnego dzieci. Podejmuje również ważne zadania wychowawcze, budzi i rozwija zdolności i zainteresowania. Poprzez obcowanie ze sztuką najmłodsi widzowie uczą się szacunku do wspólnej pracy. Udział w spektaklach podnosi ogólny poziom kulturalny najmłodszych widzów, ich wiedzę, kulturę mowy oraz smak artystyczny.

W sztuce oprócz aktorów biorą udział lalki (kukła i marionetka), które wcielają się w postacie głównych bohaterów. Dzięki takim zabiegom możemy pokazać najmłodszym widzom różne techniki pracy na scenie, przekonać ich do aktywnego uczestnictwa we wspólnym tworzeniu zakończenia bajki, bo to właśnie dzieci decydują o tym, że ta historia może się dobrze skończyć. Tworząc interaktywną bajkę Teatr stworzył możliwość edukacji, w której różne formy teatralne są głównym elementem wspomagającym rozwój dziecka już w wieku przedszkolnym. Kontakt najmłodszych widzów ze sztuką zapobiega monotonii procesu edukacyjnego, aktywizuje go i wpływa na podniesienie ogólnego poziomu kulturalnego. Kontakt ze sztuką nie może ograniczać się tylko do odbioru lecz musi stanowić proces twórczy. Realizacja interaktywnej bajki połączonej z warsztatami aktorskimi pozytywnie wpływa na wszechstronny rozwój najmłodszych widzów zarówno w sferze poznawczej jak i emocjonalno-społecznej.

Umożliwienie bezpłatnego obejrzenia spektaklu będzie niekiedy dla wielu z tych młodych widzów jedyną okazją do zobaczenia występu aktorów na żywo. Po spektaklu dzieci będą miały możliwość spróbowania swoich sił jako aktorzy odgrywając scenki przy wykorzystaniu głównych bohaterów lalek, dzięki czemu szerzej poznają lalkarstwo jako jedną z form aktorstwa. W ramach zabawy aktorzy przybliżą najmłodszym widzom najważniejsze wartości (szacunek, miłość, zaufanie), które są zawarte w przedstawieniu

Program realizowany będzie we wrześniu i październiku 2015r. Teatr ze spektaklem pt. „Czerwony Kapturek” w reż. Cezarego Żołyńskiego odwiedzi:

 

28 września 2015r. o godz. 11:00   Salę Widowiskową w Lubiszynie
19 października 2015r. o godz. 11:00  Miejski Dom Kultury w Rzepinie
20 października 2015r. o godz. 11:00  Strzelecki Ośrodek Kultury w Strzelcach Krajeńskich
21 października  2015r. o godz. 11: 00 Miejski Dom Kultury w Witnicy

 

Struktura360-KulturaDostepna-lifting-LOGO-kolor  logo-fb

„…przy łóżku?”

 

Projekt edukacji kulturalnej pt. „ …. przy łóżku?” ma na celu umożliwienie przeprowadzenia warsztatów – przedstawień w szpitalu dla pacjentów mających utrudniony dostęp do kultury: dzieci w wieku 0-12 lat i młodzieży od 13-18 lat.

W sytuacjach trudnych, kiedy życie staje pod znakiem zapytania, problemy stają się dominujące i pierwszoplanowe, najtrudniejszym problemem jest pytanie postawione w tytule : „ … przy łóżku?” , dlaczego choroba?, dlaczego cierpienie?

Projekt ten  nie będzie odpowiedzią na zadane pytanie, dawania nadziei, że będzie dobrze, byłoby to dla ludzi chorych przewrotna kpiną. Celem projektu jest przede wszystkim edukacja poprzez  zabawę, aktywizacja grupy dyskryminowanej ze względu na brak mobilności, aby  choć na chwilę móc zapomnieć o chorobie, poczuć na nowo życie, aktywnie wziąć udział w przedstawieniu. Spektakl uczy, bawi i wychowuje . Ale nie tylko . Pozwala też zapomnieć o bólu, cierpieniu i strachu, który często towarzyszy dzieciom podczas pobytu w szpitalu.

Zobaczyć radość na twarzy dziecka, które cierpi jest bezcenne!

Projekt „… przy łóżku?”  składa się z dwóch modułów, które będą realizowane w miesiącach od sierpnia do października w gorzowskim szpitalu;

Moduł I – „… na kołdrze” – to teatr jednego aktora i jednego widza. Publicznością jest tylko jedna osoba – dziecko. O wszystkim decyduje widz – to znaczy jego wiek, charakter, humor, oczekiwania. Aktor – a raczej reżyser i inscenizator, autor i scenograf, inspicjent i rekwizytor w jednej osobie musi na żywo ukształtować scenariusz swojej gry aktorskiej . Wszystko się może zdarzyć na tej małej scenie, czyli kawałku szpitalnej kołdry. Nie ma dekoracji i sceny, rzędów foteli i kurtyny. Aktor jest całym teatrem. Posługuje się bardzo prostymi, małymi rekwizytami , rozgrywa nimi cały spektakl, a następnie co bardzo ważne!– zostawia je dziecku jako prezent, który stanowić będzie wspomnienie z przedstawienia i przeżytych doznań.

Moduł II- „…na deskach” – uczestnikami są pacjenci szpitala którzy nie są „przykuci” do łóżka, którzy zostaną aktywnie włączeni do przedstawienia. Spektakl ma kameralną formę i otwarty scenariusz, aktorzy są bardziej współczesnymi animatorami tekstów niż wcieleniami swoich postaci – pozwali to  na wspólne przyjrzenie się magicznemu, fantastycznemu rozumieniu świata Juliana Tuwima i Jana Brzechwy.

Podsumowaniem i zakończeniem projektu będzie wystawa fotograficzna dokumentująca realizację projektu,  na którą zapraszamy od miesiąca października do  Teatru im. Juliusza Osterwy w Gorzowie Wlkp.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

mkidn

 

zdjęcia z prób

 

TEATR OD KULIS

 

Zapraszamy Państwa do przechadzki po teatrze i to nie wirtualnej ale tej rzeczywistej. Kulisy teatru to miejsce niedostępne dla oczu publiczności. To tutaj pracują ludzie, którzy współtworzą każde przedstawienie.
Jeśli masz ochotę zobaczyć jak wygląda życie za kulisami i poznać kawałek historii teatru zabierz swoją rodzinę lub przyjaciół, umów się z Działem Promocji i Obsługi Widzów i nas odwiedź.

 

U OSTERWY

„U Osterwy” – edukacja teatralna dzieci i młodzieży
Celem projektu jest wsparcie szkół w prowadzeniu edukacji teatralnej i realizacji założeń podstawy programowej w zakresie przygotowania dydaktycznego i pełnego uczestnictwa w życiu kulturalnym oraz bezpośredniego obcowania z dziełami sztuki.
Założeniem projektu jest promowanie szeroko pojętej edukacji teatralnej, której idea opiera się na formule dialogu przy użyciu języka żywego teatru.
Współpraca Teatru im. Juliusza Osterwy w Gorzowie Wlkp. ze szkołami pozwoli stworzyć przestrzeń wymiany wiedzy i doświadczeń pomiędzy sceną a widownią, twórcami sztuki i jej adresatami. Biorąc udział w projekcie, dzieci i młodzież zapoznają się ze specyfiką sztuki teatralnej, odkryją swoje pasje i rozwiną talenty.
Teatr im. Juliusza Osterwy w Gorzowie Wlkp.
Teatr adresuje swoje działania nie tylko do tzw. zdolnej młodzieży, ale zachęca do aktywności wszystkich uczniów, widząc w nich potencjalnych świadomych odbiorców sztuki teatralnej. Dzięki udostępnieniu dzieciom i młodzieży oraz ich nauczycielom przestrzeni teatralnej i potraktowaniu „zabawy w teatr” w sposób wysoce profesjonalny, Teatr umożliwia poznanie oraz współuczestniczenie w procesie tworzenia i promowania spektaklu. Natomiast profesjonalni artyści, pedagodzy teatru, pracując z dziećmi i młodzieżą, dzielić się mogą swoimi zawodowymi kompetencjami, zaprezentują swoje dotychczasowe osiągnięcia i projekty, a także poznają potrzeby i wrażliwość młodszej części widowni. Zacieśnienie współpracy osobowości i uzdolnień artystycznych. Działania te przyczynią się także do podniesienia atrakcyjności zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych.
W ramach projektu Teatr wychodzi naprzeciw potrzebom i oczekiwaniom dzieci i młodzieży,
a także ich nauczycieli i rodziców poprzez realizację następujących przedsięwzięć:
•· przedstawienie repertuaru teatru
•· oglądanie spektakli
•· uczestnictwo w próbach
•· uczestnictwo w spektaklu repertuarowym, poprzedzone premierą nauczycielską
•· poznanie teatru „od kulis” (zwiedzanie poszczególnych pracowni teatralnych, np. stolarni, pracowni plastycznej, rekwizytorni, pracowni krawieckiej, pracowni fryzjerskiej, garderoby, prezentacja wykorzystywanych w teatrze urządzeń technicznych, zapoznanie z pracami poszczególnych pracowni)
•· udział w warsztatach prowadzonych przez aktorów w teatrze lub szkole
•· udział w dyskusjach po spektaklach
•· wykłady ludzi teatru (aktor, reżyser, scenograf, choreograf i inni)
•· praca z młodzieżą nad autorskim spektaklem
•· przygotowanie przez wybraną grupą dzieci krótkiej formy teatralnej pod kierunkiem profesjonalistów (opieka reżyserska, konsultacja literacka, pomoc akustyków, elektryków, rekwizytora itp.)
•· przedstawienie spektaklu w wykonaniu dzieci lub młodzieży na scenie Teatru im. J. Osterwy,
•· udział młodzieży w otwartych próbach czytanych
•· spotkania z nauczycielami języka polskiego – organizacja konferencji metodycznych
•· organizacja przeglądów teatralnych poszczególnych etapów edukacyjnych
•· przygotowanie materiałów wspomagających nauczycieli w przygotowaniu ucznia do świadomego odbioru i uczestnictwa w spektaklu
•· dokumentacja projektu (forma multimedialna)
Szkoła
Realizując zadania projektu, szkoła ma szansę na objęcie swoich uczniów interesującym działaniem z obszaru edukacji teatralnej. Wspólna aktywność twórcza jest dla młodych ludzi szansą na poznanie swoistego rodzaju „alfabetu sztuki teatru”, na samodzielne i kreatywne zastosowanie w praktyce języka teatru oraz na wyrażenie siebie i własnych emocji poprzez akt twórczy.
Na terenie szkoły organizowane są rozmaite działania, np.:
•· powołanie nauczyciela – koordynatora edukacji teatralnej
•· wydzielenie na terenie szkoły konkretnej przestrzeni w celu informowania uczniów o aktualnych wydarzeniach teatralnych i edukacyjnych przedsięwzięciach teatru
•· organizowanie cyklicznych zajęć teatralnych w szkole w ramach zajęć pozalek-cyjnych;
•· organizowanie konkursów:
– fotograficzny – Teatr w obiektywie
– literacki – Moja przygoda w teatrze
– plastyczny – na zaprojektowanie plakatu do spektaklu
– na recenzję;
•· cykliczne spotkania powołanych klubów dyskusyjnych
•· prowadzenie szkolnych kół teatralnych
•· przygotowywanie spektakli na przeglądy Szkolnych Zespołów Teatralnych
•· włączenie w realizację działań rodziców uczniów.